Arkea ilman kauppareissuja

Ajoimme tutustumaan 6-henkisen perheen arkeen, johon ei kaupassa käynti kuulu. Perhe asuu miehen kotitilalla n. 30km Lappeenrannan keskustasta, tilalla, jossa peltoa viljellään sivutoimena. Molemmat vanhemmat käyvät töissä Lappeenrannassa.

Perheen viikoittaiset kauppareissut päättyivät 2014, kun Tiina Hietasara löysi Googlettamalla palvelun, joka muutti perheen arjen. Pienten lasten äiti koki kerran viikossa suoritetun kauppareissun suuressa ruokamarketissa haastavana ja kuluttavana.
-Ei ollut kivaa lapsista, eikä äidistä. Varsinkin talvella ja raskaana, kun lapset piti varustaa matkalle toppavaattein ja kaikki oli fyysisesti haastavampaa.
Tilanne ei helpottanut synnytyksen jälkeen, kun ostoskärry täyttyi jo nuorimman turvakaukalosta.

Vuodesta 2014 ostokset on tilattu tietokoneelta tai kännykästä, enimmäkseen kotiin kannettuna.

Nyt kun perheen nuorinkin on päivähoidossa, ostokset saatetaan noutaa joskus itse työviikon päätteeksi. Käytännössä Tiina tai Ossi käy silloin noutamassa valmiiksi kerätyt ja pakatut ostokset suoraan auton takakonttiin kannettuna noutopisteeltä.
-Kauppareissuja lasten kanssa ei ole ikävä.

Tiina muistelee aikaa, kun kuljettaja on purkanut ostoksia joskus kaappiin asti. Nuorin Valto-poika oli juuri syntynyt ja äidillä oli tilanne päällä vauvan kanssa kuljetuksen saapuessa. Kuljettajalla oli pelisilmää ja hän tarjoutui laittamaan pakasteet ja lihat heti kaappiin. Myös tilausten käsittelyyn Tiina on tyytyväinen ja kokee asioinnin hyvin inhimilliseksi, vaikka ostokset tehdään koneelta.
-Jos olen ollut tilaamassa vahingossa 24kg porkkanoita tai unohtanut kokonaan maidot, kaupasta on soitettu ja varmistettu, että oliko todella tarkoitus.

Nykyään omat valmiit perusostoslistat on tallennettuna sovellukseen valmiiksi, silloin ei ainakaan mitään olennaista pääse unohtumaan ja tilaaminenkin on nopeampaa. Suurkeittiö taustainen Tiina on jopa harkinnut valmiita kiertäviä, viikoittaisia ruokalistoja, jonka tuotteet olisi valmiiksi tallennettuina ostoslistoina.
-Näin pitkälle ei ole kuitenkaan vielä menty, mutta periaatteessa se olisi mahdollista. Minulla on koneella koko perheen lempiruuista lista ja valitsen sieltä ruokalistan ja välipalat viikoksi.

Ostoskorin Tiina jättää avoimeksi ja laittaa tilauksen matkaan edeltävänä iltana, halutusta kuljetuksesta.
-Jos vaikka biopussit loppuvat, lisään ne heti avoimeen ostoskoriin, se on nopeiten tehty kännykästä. Kuljetus on hyvin sovittavissa oman aikataulun mukaan, tai sitten on tietenkin mahdollisuus valita nouto, jolloin aikataulua ei tarvitse sovittaa niin tarkasti.

Tiinan ja Ossin perheen viikoittainen ostosmäärä on noin 7 muovikassillista tuotteita, tosin ostokset kulkevat nykyään kestokasseissa.
-Käytännössä kasseja on kaksi settiä ja nimikoidut, tyhjät kassimme palaavat kuljettajan matkassa takaisin kaupalle.
Tiina kokee muutenkin kuljetuspalvelun ekologiseksi vaihtoehdoksi, verrattuna itse, erikseen kaupassa käyntiin.
-Kuljettaja sovittaa saman suunnan asioinnit samalle reissulle ja se on järkevämpää ajoa, kuin lähteä toimittamaan yhden perheen ostokset omalla henkilöautolla.

Tiinan yleisimmin kohtaama kysymys on, että eikö kaupassa käynti ole näin kalliimpaa? Tiina kokee tilanteen olevan päinvastoin.
-Ostos-sovellus näyttää tarjoukset ja voin suunnitella viikon ruokalistamme niin, että hyödynnän tarjoustuotteet. Myös nälkäisenä tehdyt heräteostokset jäävät pois. Kotona on myös helpompi tehdä ostokset, kun näkee suoraan kaappeihin mitä oikeasti tarvitaan ja mitä ei.

Vaikka kyseessä ei ole kaupoista suurin, Tiina kokee kaupan olevan valikoimaltaan laaja ja laadukas.
-En muista koska olisi jäänyt jotain kaivattua puuttumaan. Tilausten kerääjät hoitavat hommansa hyvin. Jos jokin tilattu on tilapäisesti loppu, se on korvattu kaupassa vastaavalla tuotteella.
Myös perheen pyhä- ja juhlaostokset tilataan kotiin.
-Jos kaupassa käynti ei ole oma juttu arkena, juhlapyhien tungoksessa se on vielä sitä vielä vähemmän. Silloin on entistä mukavampi saada ostokset suoraan kotiin.

 

<< ruokaaverkosta.fi Etusivulle

Tiinan ja Ossin kuusihenkisessä perheessä on neljä lasta: Mimmi 9v., Helmi 7v., Aini 5v. ja Valto 3v., sekä koirat Hude ja Olga.

Ruokaaverkosta K-Market Kanneli Lappeenranta
Tiinan plussat verkkokaupalle:
+ Ajankäyttö ja arjen sujuvuus
+ Ostosten tekemisen helppous
+ Tilausten käsittely
+ Kuljetuksen sujuvuus
+ Plussarahan kertyminen
Ruokaaverkosta K-Market Kanneli Lappeenranta

Kotiinkuljetus maksaa 13,90€ ostosten määrästä riippumatta, ja kuljettaja tuo ruokaostokset perille sinulle sopivaan ajankohtaan. Noutopalvelu, eli ostokset valmiiksi kerättynä 4,90€.

Ruokaaverkosta K-Market Kanneli verkkokauppa
Ruokaaverkosta K-Market Kanneli verkkokauppa

Kodin lisäksi toimitamme ostoksia myös mökeille, veneille ja toimistoon… Käytännössä sinne minne tilataan, kunhan paikka on Lappeenrannan lähialueella ja sinne on pääsy autolla.

K‑Market Kanneli

Kannelkatu 2, 53100 Lappeenranta

puh. 044 756 0221

[email protected]

VERKKOKAUPPA JA KAUPAN AUKILOAJAT >>

Arkisin klo 10-14 otamme vastaan myös puhelintilauksia: puh. 044 724 5825

 

Puhelut 8,35 snt/puhelu + lankapuhelin 6,00 snt/min (sis. alv) ja matkapuhelin + 17,17 sent/min (sis. alv).